на главную Воскресенье
назад вперед

Свій майстер

— От уяви собі: вона мені заявляє, що цей кокошник формений, в якому вона стоїть в магазині за прилавком, їй зробила Беба на замовлення! Моя Беба. Ну? Як тобі це подобається? Бреше, і оком не змигне. Неначе в Беби немає більше справ, як валандатися з якимись торгашами. Я у неї записана на вересень. А ця торговка: — «Азочка! Як вам личить!» Ну! Буде з нею Бебка так панькатися? Так підлабузнюватися… Перед ким, питається… — продовжувала Соня, та вже якось не надто впевнено, примружуючи то одне око, то інше, замислюючись про щось. І дідусь розумів: з цією капелюшницею діла не буде. Соня незабаром дізнається, що вона партачить або почала брати шалені гроші, і взагалі чула, що Галина Порфирівна (дружина нашого міністра) теж від неї пішла.

Отже, доведеться підшукувати нову свою, як раніше казали, модистку, цікавитися, скільки бере, і хто у неї обшивається, бо це вдома Соня верховодила, а за межами — бентежилася, контакти налагоджував Яша, щоб вже потім бабуся казала «моя косметичка» чи «моя капелюшниця», або ж «мій майстер», причому завжди було ясно, про кого з майстрів: про перукаря дядька Колю, про шевця-вірменина, про цековську хутровичку Галю чи ж про Проца йдеться.

І все ж сказати про Проца — «мій майстер»… Та ні, Соня чи хто ще так не казали. Проц — до якого «легше до раю потрапити, ніж до нього» (так казали) — Проц містився вже в іншому світі, світі богеми, де навіть слово «міністр» пишеться з маленької літери.

На примірки до Проца — хіба ж міг би бути хтось інший? — вони ходили разом. І чекали, доки майстер звільниться та вийде з-за лаштунків, неначе Наполеон у виконанні Юхима Березіна-Штепселя, несучи на лівій руці щось маленьке, недбало перекинуте, те, що лише думає бути демісезонним пальто. І допомагав одягти, а Яша уважно придивлявся, поглядаючи, як сидить, але Процу зауважень не робив, той все виявляв сам, розриваючи зметане до примірки, й тут же вийнятими з рота шпильками припасовуючи наново. Це Соня, крутячись між трьома дзеркалами і двома чоловіками, казала, що їй здається, і тут щось, здається, вузько, а тут тягне, і тут морщить, і чоловіки реагували мовчки, аж поки, нарешті, Проц не клав цьому край впевненим:

— Добре! — і обережно знімаючи наметане, першим виходив з примірочної.

Тобто було про що поговорити і вислухати Яші на зворотному шляху. Але він, син і онук кравця, відповідав зі знанням справи, де піде, де забереться та розправиться, бо ж при її фігурі, нівроку, ні приховувати, ні підкреслювати потреби немає, слава богу. І Соня, заспокоївшись, вже йшла поруч втішена й бачила себе в обновці на Хрещатику.

Повертаючись додому від Проца, що приймав на Леніна, можна було не виходити на Хрещатик. Але не вийти на Хрещатик у новому, щойно зшитому, елегантному демісезонному пальто, коли дами, йдучи назустріч та задивляючись на видного Яшу здалеку, переводили потім погляд на неї та примружувались, розуміючи, звідки той капелюшок, і пальто, і туфельки, і бачили, яке все це доброякісне та як пасує, не кажучи вже про личко без жодної зморшки, — заради цього варто було терпіти Проца, і переплачувати за «крем», і міняти капелюшниць слідом за Галиною Порфирівною.

Та що я можу вам сказати щодо тих чоловіків, які йшли тоді назустріч?

Соня була красунею. Білосніжне, мов порцелянове личко, носик, губки бантиком. А вії — довгі-довгі, самі завиваються, а очі — циганські з карими в золотавих цяточках зіницями (коли бабуся засинала над казкою, я піднімав повіку — й зіниця золотилася). А ніжка — маленька, японська, мало не тридцятого розміру, як у Попелюшки у виконанні кіноактриси Яніни Жеймо. А фігурка! На групових світлинах її завжди ставили попереду та в центрі. Так було, судячи з написів на звороті, і в Полтаві, і в Чкалові, і в Саратові, і в Кисловодську.

І уся вона була така — ах!

Навіть коли молоденька Сонечка перетворилася на Софочку, Сонюру, а потім і на Софію Михайлівну, «пані міністершу», Яша величав її як і раніше: «матусею», «сонечком», «золотцем», «рибкою». Незважаючи на часте вживання, ці слова у нього щоразу сяяли по-новому, вигравали, спалахували. Здавалося б, порожній звук, дешеві, потерті та жалюгідні брязкальця містечкового кавалера, словесний пил — проте в полюбовному примруженні Яшуніного милування вони теплішали та оживали й, воскреснувши в ласкавих зворотах та інтонаціях, мали, як не раз підкреслював дядя Льова, категоричний успіх. Може, через те, що всі об’єкти його любові з’єдналися в одному предметі, кажучи філософською мовою? Проте скажіть, навіщо і для чого про це думати? Просто йому хотілося ніжити, радувати та догоджати, і одягати в найкраще, щоб не соромно було вийти, наряджати, привозити, діставати, таке собі газове напівпрозоре з буфами, або з глибоким вирізом, відкрите плаття, чи грецькі босоніжки з довгими ремінцями, що підкреслюють зав’язочками м’якість ніжки, або таку італійську нічну сорочку, що Соні було ніяково надіти, і вона віддала її мамі, та мама таке похабство теж не одягала.

Коли вони виходили удвох, Яша чіпляв тільки колодки, ордена не надягав. Все одно на орден вже ніхто не дивився.

назад вперед
© 2011, Текст С. Черепанов / Дизайн О. Здор
Web - В. Ковальский