Візьміть що є в хаті –
Хороше візьміть:
Горіхи, родзинки...
І так загорніть
З варенням,
З цукатами, –
Все це згодиться.
Бажаєш корицю?..
Хай буде кориця!
Олії ж на деко
Більше налийте!
І газу, послухайте,
Не пожалійте.
На сильнім вогні,
Щоб воно аж шкворчало!
Але ж, мої любі,
Це тільки початок.
Загостреною шпичкою
Перевіряють –
Повільно доходить –
Нарешті виймають.
І ось нарізають
Шматочком достойним.
А потім – ще ні! –
Ще не час! –
Треба викласти на підвіконня.
Моє солодке життя розпочалося з легенди. Мама розповідала, що одного дня, ще до війни, коли вона була маленькою, директор шоколадної фабрики подарував їм хатинку з ведмедями, всю – з чистісінького шоколаду. І, звісно, мама відразу з’їла її, і їй стало погано від переїдання шоколаду, її всю роздуло, вона опухла й довго по тому на шоколад дивитися не могла.
Авжеж, мене брали завидки.
Я собі уявляв, як я відламую шматок ведмедя, першого, а їх ще два, а ще потім будинок – відлитий, важкий, і зовсім не треба квапитися, а шоколад такий бурий, майже чорний, ледь гіркуватий, і слина від нього густа, і головне – не квапитися ковтати.
Коли Яша, ще на Жилянській, водив мене на прогулянки, ми зупинялися біля кондитерського кіоска, і Яша купував мені дві цукерки, “Ведмедика” й “Білочку”, справжнісінькі, а не соєві.
Я розгортав одну, а другу ховав до кишені “на потім”, і там, в золоті, відкривався “Ведмедик”, пахучий, з поперечними вафлями, твердий, і я відкушував його зубами маленькими шматочками, пам’ятаючи про те, що в кишені гріється “Білочка”, в якій іще більше шоколаду, і горіхи. “Ведмедика” та “Білочку” я полюбляв понад усе, хоча й “Ананасні”, і “Спробуй-но, відніми!”, і “Пісні Кольцова”, і “Червоний мак”, і “Кара-кум”, і “Лісову пісню”, і “Пікову даму”, і “Чапаєва” я теж любив, тому що начинка в них була не біла, а яка-небудь смачна, кавова або желе, або з лікером.
Шоколадки купувалися рідко, і прирівняні до них “трюфелі” я покуштував уперше, коли тато приніс ордер на квартиру, і гриз насилу, тверді, справжні. Власне, ось і все.
Це вже згодом з’явилися цукерки в коробках, “Метеорити” і “Планети”, що приголомшували своїм розміром, і “Золота нива”, і “Золотий горішок”, і “Вишня ... і “Чорнослив в шоколаді”, і “Асорті” Львівської фабрики “Світоч”, і шоколадно-вафельні торти, маленький за рубль десять і великий за два десять, які не різалися ножем, такою була якість шоколадного литва.
А наразі я лише тримав у руках фантик від “Гулівера” й дивувався розміру цієї велетенської цукерки.
У нашій родині цукерок на свята не купували, а от у будні мама або Яша, бувало часом, що й приносили зо грамів так сто п’ятдесят, і дитині, котрій шоколад мав безперечно шкодити, видавалася одна цукерка, а потім якось сама по собі й друга, а якщо після їжі, то й третя... Тим часом невдовзі пакетик ставав порожнім, і я нюхав обгортки, неначе незаможні персонажі “Чиполліно”, і мріяв про який-небудь домашній винахід, мороженицю чи вафельницю, або шоколадно-варильну машину, що вичавлює його, як пральна, з “ґоґоля-моґоля”.
Спроби створити кондфабрику вдома, – починаючи з паленого цукру або згущеного молока, які варили довго, як кукурудзу, або тістечок “картопля” з печива, яке перемелюється на м’ясорубці, – не залишають мене й досі.
На початку дев’яностих, коли цукор уже був по талонах, до нас приїхав Серго з Єревана, і повідомив про своє рішення налагодити в нас бізнес з виробництва цукрової вати. Поки ми під керівництвом Серго варили сироп, бабуся зшила з клейонки захисний циліндр діаметром приблизно до метра. У центрі циліндра встановили соковижималку й на відкритий ніж стали лити сироп, який повинен був розлітатися цукровою ниткою, – я вже приготував виделку для її намотування, – але чомусь струмінь розлітався краплями по всій кухні до стелі, і учасники експерименту вкрилися дефіцитними бризками та бабусиними стогонами та зойками. Завдяки клейонці вдавалося врятувати не більше двадцяти відсотків сировини. Так скінчився перший кілограм цукру, другий, пішов третій... І раптом – якоїсь миті промайнула павутинка.
– О! – втираючи солодкі сльози, повідомив Серго задоволено. І пообіцяв, що він обов’язково довідається й надішле нам від фахівця з Єревана – він знає одного такого чудового фахівця – “правильну швидкість обертання залежно від концентрації сиропу”.
У бабусі зберігалося різне кондитерське причандалля: таврові печатки на довгих штирях з ручкою для виготовлення хрустиків, вафельниці та “горіхівниці”, ванночки для льодяників, пасочки різних розмірів і, звичайно ж, оцинковані форми для коржиків: зірочки, серденька, ромби, квіточки тощо.
Коржики вироблялися повсюдно, раз чи навіть двічі на тиждень, нашвидкуруч. Тому що, запитується, із чим дати дитині на підвечірок склянку молока? Або на ніч – склянку ряжанки? Або склянку міцного чаю вранці до роботи Яші?
Покупне печиво, це “Цілинне” або ще гірше “Старт”, ніхто в нас не купував. А пекли коржики – з маком і корицею, з какао й ваніллю, просто обсипані цукром, і най-найпростіші на маргарині чи навіть без нього.
Найпростішим із найпростіших був “підпалок” – корж на борошні й воді з сіллю та содою, погашеною оцтом.
Я просив бабусю спекти “підпалок”, коли закінчувалися коржики та яйця, і маргарин, і бабуся, дивуючись, погоджувалася, нишпорила по кутках і неодмінно згадувала те борошно, питлівку:
– Хіба ж це борошно? – запитувала вона, зачерпнувши рукою з фаянсового барила та висипавши на стіл.
– У нас, у Полтаві, – повідомляла вона, замішуючи, і я стежив, як створювалося хлібне тіло й набрякало, і життя, шипуче, як гашена оцтом сода, уже теплішало в ньому, у колобку, – у нас, у Полтаві, були ось такі булки!
Скептично оцінював я висоту такої булки – вища, ніж ширша – і не вірив, і не вважав це, чесно кажучи, чимось важливим.
“Підпалок” уже підходив! Я хапав його гарячим, розламував і гриз із превеликою насолодою людини, котра розкрила таємницю зерна, борошна та хлібу.
Та, окрім коржиків і підпалків – простих буденних радощів, – були свята: пироги з маком і вишнями, “Ведмедики”, “Наполеони” та “Кутузови” й, нарешті, – струдель, або, як у нас казали, штрудель, – невеличка спіральна галактика, занурення в яку, у ці часточки горіхів, родзинок і варення, що летять назустріч, у ці прошарки насолоди...
Смачно було так, що хотілося, не розплющуючи очей, іще повільніше перемішувати язиком нескінченну матерію штруделя й віддаляти, віддаляти неминучі акти жування та ковтання її.
Краще за всіх штрудель пекла тітка Женя, мама Сашка.
Коли вона починала, і перші потоки запаху струменіли з другого поверху на третій і до неба, старий Болсуновський виходив посидіти на балконі, і Віра глуха, його донька, вкотре запитувала в тітки Жені рецепт, а та кричала у відповідь, поки їй не спадало на думку запросити Віру до себе.
Віра глуха пекла добре, але в неї штрудель мав присмак пісного масла. У Рудички витікало варення й було замало родзинок. Циля та Бузя використовували позаторішні горіхи й не посипали корицею, а у Фіри Ордамонової штрудель з’їдали самі, і через те її діти ходили принюхуватися на другий поверх, до Сашкових дверей.
Це було важко, не піти тоді до Сашка, і бабуся мене лаяла, а коли бувала з тіткою Женею “на ножах”, просто забороняла ходити “по хатах”, а до Сашка – категорично, але штрудель пахнув і вабив, і було найобразливіше, коли Сашко, дожовуючи, зустрічав на порозі й відразу йшов гуляти, не запропонувавши ані шматочка.
Та ось із духовки
Як з піни русалка, –
Засмагле творіння,
Народжене палко –
Його нарізають
Достойним шматочком
І на підвіконня
Кладуть в холодочку...
А пахне, повірте,
Цілком неймовірно! –
В під’їзді, під вікнами,
Містом, по миру...
І мариться:
Геть до небесних сусідів
Пахучеє щастя
Навшпинячки їде.
Старі і малеча
Заходять до кухні,
А там вже так само
Тиняються мухи.
І стогнуть, і плачуть,
Бо сердце ж не камінь –
По тім рушничкові
Гуляти віками.
Всередині ж – Боже мій ,
Так за рецептом –
Ще й додано щастя
Чотири проценти.
А більше – навіщо?
До Бога зневага...
Від зайвого щастя
Буває і згага.